tisdag 23 juni 2009

23/6 Tisdag. Koh Samet.


Sitter vid frukostbordet och tittar på våra handdukar som vi lagt på solstolarna nere vid stranden. Det regnar på dem. Men är man på en paradisö där man i princip bara kan roa sig med att sola och bada så gör man det i ur och skur. Jag sitter inte och svettas direkt. Vinden fläktar och det känns friskt i luften. Byggjobbarna i gropen bredvid ger heller inte upp. De håller på att bygga ett par nya bungalows tror jag. I Thailand är det ofta kvinnor som har de tyngsta jobben. Kanske för att de oftast är kraftigt byggda och väldigt envisa. Massöserna på stranden är ju också kvinnor. Man kan beställa en tvåtimmars nonstopknådning av hela kroppen. Vem fan skulle orka hålla på så länge med ett sånt jobb? Näe, en välbyggd kvinna finns i de flesta positioner i thaisamhället. De smala dansar på bord och de kraftiga jobbar på byggen eller masserar feta ryssar. Men glada är de allihop hela tiden. Mycket vänliga och hjälpsamma. Kontaktsökande och barnkära. Väldigt serviceinriktade och bugar för minsta dricks. N brukar ge dem en tjuga vilket är knappt 5:- i dricks hela tiden. Då åker händerna ihop framför ansiktet och de utbrister i ett kappkonkaa. Trevligt folk helt enkelt, det är ingen överdrift. Jag längtar inte hem till det tråkiga beteendet i tunnelbanan hemma eller trängseln på trottoarerna eller de okunniga och ignoranta försäljarna på de bannlysta butikerna, The Phone House och Ur&Penn. Glöm inte att de ska inte ha några pengar! Inte det förbannade MacDonalds heller som bara häller is i läsken. Här betalar man en gång och sen blir man jagad av free refill-servitrisen. Nog om det! Igår gick vi en bit bort till nästa strand och käkade mat. Sedan gick vi tillbaka till vår restaurang och drack öl och tanterna drack drinkar. Sen kom Alan from Seattle och förgyllde tillvaron med sitt amerikanska skrytande. Så intressant att höra hur han påstår att han till slut äger hela jordklotet och allt på det. Men lite stillsam konversation piggar ju altid upp. H gick vidare i natten och jag gick hem. Idag tror jag att vi ska försöka ta ut lite stålar på ATM i huvudbyn. Det är backigt och jävligt så man får bära barn och barnvagn de flesta av de två kilometrarna dit. Hoppas lille J får fina semesterminnen av den här resan med allt besvär det inneburit för honom. Stackars barn!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Damn va ni har det bra!!!!

Min tjeckienresa gick bra, klart med vilka städer och bryggerier som ska besökas, hotell och bussbolag som vi ska använda. Återstår bara att se om det blir någon lagändring för aktiebolag.

Annars är det som vanligt. Spenderade midsommar i ölens tecken på Utö. Mycket trevligt, dock lite blött.

Annars så skulle jag också kunna starta en blogg om företag som vill göra mitt liv surt. Om Phonehouse som tycker att det är ok att sälja tomma kartonger till mig och om SL som igår morse kom på att de skulle börja köra 20-minuters trafik på min linje tom hela augusti….tack för den.

Hälsa familjen så hörs vi!

Michael Bergström sa...

Sweden suck balls big time! Kanske Tjeckien blir framtiden för dig. Du har ju ändå rötterna i slav-släktet. He he! Family cheers right back at ya!