onsdag 3 juni 2009

3/6 Onsdag. Bangkok.






Att förflytta sig halva jorden runt tar ca 14 timar från dörr till dörr. Flygtåget till Arlanda. Incheckning tog max en timme totalt och kl 13:00 satt vi och käkade på O'Learys. Lite parfymer o sprit i taxfree-kiosken. Sen var vi näst sist in i planet. En kvart senare, kl 14:30 lyfte jumbojeten i tid. Det gick smidigt att flyga med thailändarna. Fri dryck hela vägen. Bara att knalla fram till personalen och "excuse me, can I have a beer please?" sen tar det en sekund så har man en bärs och en plastmugg i näven. Thaimat i flygmodell. Bra käk! Frukost kl 23:30. Scrambled eggs och bacon och en bärs. Sen är ju kruxet att vi inte kommer fram mitt i natten utan på morgonen när solen ska gå upp. Ingen sömn och nu är kl 09:30 på morgonen och vi har betalt dubbelt pris för taxin, 700 THB (=145,60 SKR). Kompisarna i Taxin före pröjsade ca 350 THB vilket är hyfsat korrekt. Chaffisen var trevlig och hade sin 3-åriga dotter fram i bilen. Hon stod mellan sätena och glodde på mig och mitt välspända bilbälte. Så min kära sambo tyckte att han kunde få sina 700 utan tjafs. Sen kom vi till hotellet efter ca 30 minuters taxikörning i ca 100 km/h i snitt. Då har vi checkat in för tidigt och måste betala ett tillägg på 1500 THB (312,00 SKR). Alternativet var att sitta från kl 07:00-14:00 och stirra på kärringen som skulle tvinga till sig extra stålar. Våra kompisar sa bara "näe det tänker vi inte pröjsa" och de slapp undan. Fast det berättade de inte då. Men jag ska ju anpassa mig till den vänliga thailändska kulturen och inte brusa upp och tjafsa om småsaker som jag brukar... Mai pen rai! (Det gör inget!) Det går sisådär tycker jag. Försökte tigga till mig frukost för de där stålarna när vi nu ändå skulle pröjsa för extra timmar men se det gick inte. Det kostar också extra. Vid det här laget kan man koka välling på min kala hjässa men jag behåller mitt jai jen (kalla hjärta) som är sed här. Resan gick alltså som förväntat och vi lär väl bli blåsta på mycket mer stålar än så här men va fan vi e ju på semester! Nu sitter jag på vårt lyxhotell och har lyckats koppla upp mig på deras nät utan krångel. Det är tyst och lugnt och det ser riktigt mysigt ut i gränderna här nere från 19:e våningen. Verkar vara ett sjysst område. Solen skiner mellan molnen och det är varmt ute. Nu sitter jag och fryser eftersom de som tillverkar AC gör det för andra människor än de som förväntar sig att knapparna ska ge det resultat de anger. Nyss kom en städerska och undrade om vi redan hade tvätt eftersom en av knapparna som min sambo tryckt på var en signal till henne. Effektivt om det blir skitigt nånstans här inne. Nu är frågan bara: Should I stay or should I go? När måste jag sova? Ska jag hålla ut till kvällen eller kommer jag att få en infarkt? Alla sover utom jag. Min teori just nu är att om jag lägger mig kommer jag att vakna mitt i natten och ha sovit färdigt och sen får jag väl aldrig någon ordning på det här. Jag tar en bärs ur minibaren som är stor som kylskåpet hemma i stället. Skål! Jag tog lite bilder så att ni kan jämföra med hotellets egna. Vi har en Deluxe Suite.

1 kommentar:

Unknown sa...

Va händer! Lever ni? Uppdatera! Börjar bli orolig!!!!